tisdag 13 januari 2009

1991-06-27/30 Roskilde

Det här blev en något speciell festival. Dels på grund av vädret och dels på grund av det klena artistutbudet. Jag såg i snitt 2 band per dag.
Torsdag: Först ut var Union Carbide Prod. och dem kunde man vid det här laget, men det var kul att se dem försöka bemästra en stor scen. Och det funkade väl sådär. The Charlatans var sedan riktigt hyggliga. Även om låtmaterialet var aningens ojämnt så lyckades de ändå skapa en lagom bra stämning hela spelningen. Simple Minds var ett riktigt bra band en gång i tiden, runt 79-83. Sedan blåste de upp sig och blev ett av de mest svulstiga stadiumbanden. Var ändå tvungen att gå förbi och bekräfta min fördomar.
Fredag: en bjöd på två riktigt bra spelningar på blå scenen. Lush och Buffalo Tom. Men det var det som började droppa från himlen som kom att prägla den dagen, och de närmaste dagarna också för den delen. Det började på eftermiddagen och tilltog mer och mer för varje timme. Jag och mina kompisar hade ett militärtält med tillhörande kamin som kom att bli våran räddning. Där tillbringade resten av dagen och natten medans stormen förvandlade resten av campingen till ett slagfält.
 Lördag: Det var en närmast surrealistisk upplevelse att vakna på lördagsmorgonen. ca 80-90 procent av tältena runt omkring oss låg i spillror och campingen bestod av enbart lera och vatten. Alla mina kläder var blöta och jag drog på mig mina regnkläder ovanpå och lät vattnet dunsta av kroppsvärmen och rinna ut genom byxbenen. Efter att ha sett Ned´s Atomic Dustbin ösa järnet på Gröna scenen den eftermiddagen så började livsandarna att återvända men det enda jag lyckades se den kvällen var 808 State. Det var nog för att det var lite lättare att hålla värmen i danstältet.
Söndag: Även söndagen blev lite avslagen men det som kom att bli detta årets höjdpunkt var när The Wedding Present hoppade in istället för ett inställt band. Intet öga var torrt.
Såg även tyska thrashmetal-bandet Kreator av någon anledning som jag inte kan minnas.

1 kommentar:

  1. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle se Boghandle eller Union carbide productions när dom spelade samtidigt. U.C.P hade dock bestämt sig för att vara lite väl seriösa för mig så jag såg inte hela konserten utan gick efter en okej halvtimme och såg slutet av konserten med dom danska grungerockarna Boghandle som levererade det stök man ville inleda festivalen med.
    Jag gick och såg Danzig för jag tyckte att han gjort en del bra låtar men live var det VM i hårdrocksklyschor nästa i klass med Alice Cooper på åttiotalet utom roliga upptåg som giljotiner då.... men visst lite tung hårdrock fick man dock av "Evil Elvis".
    The charlatans och Simple minds var inga större favoriter för en då men rätt okej live.

    Buffalo Tom tyckte jag om sedan innan och det är en av dom bättre konserter jag sett sen får det kallas collegerock eller alternativ rock eller vad som!
    Lush var inte min kopp te men tyckte det var trivsamt i fem låtar ungefär.
    Wilmer-x tyckte jag var bra fast det var en konsert i mängden med dom.
    Iggy pop var vid den här perioden rätt städad och seriös så det var bra låtar som spelades från hans solokarriär men inte någon The stooges-kavalkad då.

    The soup dragons har jag för mig var bra. Poverty stinks rätt skön pop. Ned´s atomic dustbin fick duga. Primus var rätt underhållande rock med meckigt och knepigt basspel. Sort sol spelade rätt bra mörk rock. Ja,vädret ja.. "tror ni det här är något jävla flyktingläger i Brindisi!"

    SvaraRadera