torsdag 29 januari 2009

1993-06-?? Emmabodafestivalen

Festivalen hade vuxit lite sedan 91 men annars var det inte så stor skillnad. En liten äng med några scener och inget backstageområde. Nu hade de vågat boka några utländska och inga mindre än Pavement skulle kröna kvällen. Även Cornershop från England spelade. Jag ägnade en bra stund åt att försöka lära Pavements trummis Gary att spela boccia men det var helt bortkastad tid eftersom han glömde bort reglerna sekunden efter att jag hade berättat dem. Undrar om det var han som gav upphov till epitetet Haschtomte, eller om det redan fanns?
Etablerade popband som Popsicle och Eggstone gjorde hyggliga spelningar men bäst intryck gjorde norrlänningarna A Shrine och The Bear Quartet. Deras musik hade en mera amerikansk prägel vilket vid den här tiden var väldigt ovanligt bland svenska band som mest hade hållit sig till brittisk pop. Cornershop var ok men väldigt tjatiga.
På grund av något elfel av något slag fick Huggy Bear spela på Pavements tid och jag kan inte påstå att de var speciellt roliga. Det ledde till att Pavement blev ohyggligt försenade så när de väl kom igång så var jag svimfärdig av trötthet. Slutet av spelningen hörde jag från min sovsäck, vilket var överkomligt med tanke på att vårat tält stod ca 50 meter från scenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar