måndag 16 februari 2009



1995-03-16 22 Pistepirkko på Kalmar Nation, Uppsala

En dag fick vi ett samtal från en person som påstod representera 22 Pistepirkko som undrade vilken dag de skulle komma och spela. Jag trodde att det var ett skämt ända tills kontraktsfaxet damp ner. Biljetterna som vi släppte en månad innan spelningen sålde slut i ett nafs. De större spelställena i Uppsala var märkbart irriterade och ringde och frågade varför i hela friden bandet skulle spela hos oss för. Hade inget bra svar på den frågan utan hänvisade till deras bokare. Det var inte utan att jag också undrade samma sak. Vi hade ett gäng biljetter som vi släppte i dörren klockan 19 när vi öppnade och folk började köa redan på förmiddagen. Bandet dundrade in med stor turnébuss och ställde sig i puben och undrade var spellokalen var. De klämde in stort PA och ljusriggar så en tredjedel av puben yta försvann. Trots alla frågetecken så blev spelningen otroligt lyckad. Aldrig hade det varit sånt tryck i den lilla källaren.

Foto: Sara Reis

8 kommentarer:

  1. Jag och Stenberg bad om autografer, så lyriska var vi. Jag kan inte erinra mig att jag gjort det någon annan gång i mitt vuxna liv.

    SvaraRadera
  2. Tycker mig minnas en ganska massiv efterfest på Parthenon efteråt, men det kanske bara är inbillning?

    SvaraRadera
  3. Var det inte alltid en massiv efterfest på parthenon? Efter Poverty Stinks t.ex. Det kanske är den du tänker på?

    SvaraRadera
  4. Just det - finskt band, efterfest på Parthenon, bara bandnamnet som blivit fel i min hjärna!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde nån filmad intervju med dem, men har inget minne alls av vem det var som filmade eller för vad. Nån lokal-tv kanske?

    SvaraRadera
  6. Det var en Kalmarit som pysslade en del med filminspelning som gjorde ett reportage till lokal-tv tror jag. Tror faktiskt att jag har den på en videokassett någonstans. Det var mycket lakritsremmar i den intervjun.

    SvaraRadera
  7. Oh, om du hittar den och kan digitalisera den till mig på nåt vis vill jag jättegärna ha den! Jag blev lovad att få den men det blev aldrig nåt med det.

    SvaraRadera
  8. Jag har en hög bilder från den här spelningen också!

    SvaraRadera