tisdag 17 februari 2009

1995-05-13 Musikfestival på Kalmar Nation, Uppsala

Den här festivalen hade en grym line-up och det berodde på en del lyckliga omständigheter. Yvonne, Blithe och Krock Med En Opel var inbokade och det var på gång att Hardy Nilsson skulle vara huvudnumret. De bakade ur ganska nära inpå och det såg ut att bli en minifestival. Jag chansade och ringde Kent som hade spelat i januari. De släppte sin debut 15/3 mars och hade blivit ett rätt så stort namn sedan dess. Till min förvåning så tackade de ja, men jag fick lova att inte berätta om spelningen för deras bokningsbolag. Veckan innan ringde Hansi och tjatade till sig en spelning för ett nytt band som hette Mouth.
Krock Med En Opel var ett band från Uppsala som spelade klurig rock. Mouth spelade sedan och de visade sig vara en lyckad bokning. De spelade rapp och snärtig indierock i rakt nedstigande led från Pixies. Blithe var en drömbokning, sedan debutskivan så hade de utvecklats till ett av Sveriges bästa band och spelningen var i ungefär den klassen.
När Kent klev på var stämningen i puben nära kokpunkten. Det jag minns bäst är trots allt att Jocke Berg häcklade en kille i publiken för att han applåderade bandet medelst finger-knäppninger och att han bar vita byxor. Lite roligt med tanke på Stadionspelningen 10 år senare. Avslutningsvis spelade Yvonne för en utmattad och redan ganska så nöjd publik.

2 kommentarer:

  1. Lustigt nog ar Mouth det enda jag minns fran festivalen, de hade en flinande basist som sag kul ut och gjorde en bra cover pa Mongoloid (Devo).

    SvaraRadera
  2. Krock med en Opel var ursprungligen från Gävle, centralfiguren i bandet var Anders Ödéen. Jag har för mig att Martin Aagård och ev. några till från Dr Kosmos var inblandade, de umgicks i alla fall. Jag gick i samma gymnasiekull som dem på Vasaskolan...

    SvaraRadera