torsdag 9 april 2009

2000-06-15/16/17 Hultsfredsfestivalen


Jag blir lätt nedslagen när kollar vilka band som jag såg det här året och vad de presterade. Något band var ok, men resten vet i sjutton. Dessutom så missade jag inte något av vikt. Möjligen Badly Drawn Boy och Log.

Torsdag: Dipper är ett helt ok band som stundtals kan vara riktigt medryckande. Men helst ska man se dem på en liten liten scen för att det ska funka. Deftones som åtminstone gjort en bra skiva med låtar som det är rätt bra tryck i, var otroligt sega och lättflyktiga. Det var så mycket effekter på sång och gitarrer så ljudet knappt orkade fram till publiken. Eller så blåste det helt enkelt bort nere vid Hulingen. Såg ett band som hette Kittie som också spelade någon slags Nu-Metal. De var lite riviga men låtarna var inte av högsta klass.

Fredag: The Bear Quartet ville tydligen protestera mot dom stora orättvisorna i världen så deras synthkille Calle fick heta The Bear Quartet den här dagen. Många rynkade pannor och frågetecken blev det. Så många att det skymde musiken som han framförde. Den var antagligen bättre än man tyckte just då. Ladybug Transistor var ytterst tråkiga men lite gulliga. The Tremolo Beer Gut kommer jag inte ens ihåg. Queen Adreena däremot var riktigt ok. Påminde lite om Daisy Chainsaw (om någon minns dem?). Kunde bero på att några av medlemmarna i Queen Adreena hade spelat i det bandet. Fast det visste jag inte då. Sist på kvällen såg jag metalbandet Wolf. Nja.

Lördag: Nasum från Örebro spelade rolig Grind-punk på Stora Dansbanan. Kändes konstigt nog helt rätt kl.14:30 på eftermiddagen. Tittade på The Animalhouse för att sångaren hade varit med i Ride. Det var helt bortkastad tid för menlösare band hade inte skådats sedan fredagen. Raised Fist och Bellatrix var inte så bra de heller. Kvällen stora begivenhet skulle bli Queens Of The Stoneage. Någon tog det intelligenta beslutet att låta dem spela på Stora Scenen istället för på Pampas, dessutom 1,5 timme före utsatt tid. Vilket gjorde att merparten av de som ville se dem fick nöja sig med en hiphopsnubbe på Pampas istället. Många förvånade kan man tänka. Turligt nog så råkade jag vara en av få som faktiskt såg QOTS och det var inte så muntert det heller. Det kan väl ha varit ca 150 pers framför scenen. Spelningen var dock OK. Men vilken tabbe av festivalarrangörerna!

2 kommentarer:

  1. Appropå Q.o.f.t.s så visst ska man flytta fram en konsert om den ska flyttas... jag missade dom givetvis! Lite flummig rock i form av Nebula såg jag dock i teaterladan och dom var bra. Oi polloi såg man där med som spelade punk med radikal framtoning textmässigt men särskilt tighta eller driven var tyvärr inte musiken. The business spelade oi-influerad punk där med och dom hade starkare låtar och bättre refränger så det var lite festligare att se då. The international noise conspiracy är ett band som känns väldigt lagom musikaliskt och det var också lagom bra. Raised fists klyschiga och amerikaniserade tuffinghardcore lämnade mig helt sval. Suicidal tendencies var okej men dom körde mest deras funkigare låtar...lite konstigt eftersom deras punkdängor borde passa bättre live? The mighty mighty bosstones var spexiga som vanligt men lämnade väl inte så många bestående intryck då.

    SvaraRadera
  2. Underbart. Jag vet att jag var på festivalen detta år för det var sista gången jag var där, men jag har inte ett enda minne av att ha sett något av banden (http://www.rockparty.se/festivalinfo/festivalhistorik/2000.aspx). Det enda jag minns är att min arbetsplats vid Hawaii höll på att studsa bort när LOK spelade.

    SvaraRadera