torsdag 23 april 2009

2001-06-14/15/16 Hultfredsfestivalen



Torsdagen bjöd på några ok spelningar med Lowgold, Division Of Laura Lee och Starsailor, de sistnämnda var faktiskt lite mer än ok. Bigelf däremot var direkt dåliga. Kvällens överlägset bästa konsert stod Tool för. Ljudet var otroligt, filmerna på duken bakom bandet var mer än sevärda. Kolla in bandets videos på Youtube så förstår ni vad jag menar. Låtvalet var excellent. Jag tror nästan att konserten var lite FÖR bra.

Fredagen började med solsken och Jello Biafra och slutade med lera och Soulfly. Jello Biafra berättade om sina erfarenheter i politiken men kravallerna i Göteborg (som var just denna helg) kom att få stor plats hans framträdande. J. Mascis & The Fog blandade nya låtar med gamla Dinosaur Jr-låtar men jag har väldigt svårt att ge mig hän till pliktskyldigt nostalgi-rockande. Jello dök upp och rev av ett par låtar. Tror att de spelade 2 (!) The Stooges-låtar. I Am Kloot var ok, men inte mer. Fireside gjorde däremot ett vansinnigt bra framträdande i Teaterladan. Mot slutet var de minst 6 gitarrister och i sista låten gick medlemmarna med gäster av scenen en och en tills bara en fanns kvar. Finstämt och nästan magiskt. Tittade några låtar med Hell On Wheels. Queens Of The Stoneage tog gruvlig revansch för 2000 års arrangörsmiss. De hade dessutom hunnit med att slå igenom ganska rejält sen dess. Soulfly lyckades få folk att studsa upp och ner i leran.

Lördagen blev lite sådär. Sneglade på The Nomads jubileumskalas från öltältet. Jello dök upp även där men denna gång blev det en Dead Kennedys-låt. Såg enligt anteckningarna Gloss, Iggy Pop, El Caco och The Hives. Minns dock inget av dessa. Vad jag däremot minns betydligt bättre är The Shins spelning på Stora Dansbanan. Det var en mycket trevlig popfest med ett skivregn som avslutning.

1 kommentar:

  1. Jag har för mig att jag såg Iggy pop, Manic street preachers,The soundtrack of our lives,Weezer, Kent, Queens of the stoneage, Soulfly, Nashville pussy, Randy och The hellacopters och dom fångade ens intresse ungefär hälften in på deras konserter.

    Då hade jag större behållning av Tool, Dropkick Murphys, The nomads med gäster, J Mascis & the fog, Rocket from the crypt, Thug murder, Godsmack, Timbuktu och Jello Biafras politiska stå upp monolog som trots att den var kraftigt nedbantad var 1 timme och 30 minuter lång uppskattningsvis.

    SvaraRadera