torsdag 5 mars 2009


1996-06-13/14/15 Hultsfredsfestivalen

Det var första gången som festivalen anordnades i Juni och det var kallt (nåja) och det fanns ingen vass vid sjön som såg till att man inte syntes.

Torsdag: Såg inte mycket denna dag. Tidigt såg jag The Walkabouts i Teaterladan. Hade stora förväntningar på dem men spelningen blev lite småtråkig. De spelade nästan hela nya skivan Devils Road rakt av och det spelar ingen roll om det råkar vara en bra skiva, den typen av konserter blir alltid lite sega. Kollade in The Cure men gick efter en halvtimme eftersom det kändes lite slöseri med tid. Hade sett dem flera gånger tidigare och de hade inte blivit bättre med åren. Avlutningsvis så såg jag Barkmarket i Teaterladan som bjöd på ett riktigt riffkalas. Jäkligt bra.


Fotograf: Sara Reis

Fredag: På eftermiddagen såg jag Dipper, Frank Black och Rocket From The Crypt. Tyvärr var väl ingen av dem speciellt roliga men RFTC var iallafall lite klämmiga. Förra gången jag såg Pennywise hända allt som kunde hända men denna gång hände inget. Ok, men lite tråkigt. Sedan kom Tongue Gongue/Brazzaville (se bild längst upp) och ställde till med ett rejält kalas på Stora Dans. Halva Sala var där och golvet gungade rejält. Kvällens anti-klimax var Ministry som rejält försenat klev på och var tråååkiga. Alan J snurrade runt som en goth-variant av Axl Rose. Vet inte vad jag hade förväntat mig men inte var det detta.

Lördag: Jag hade ren obotlig huvudvärk på lördagen och lyckades bara se två uppträdande. Bruce Dickinson (fråga mig inte varför) och Emmylou Harris som dock var riktigt bra.

En konstig sak till måste jag skriva om. Vimmerby Tidning gjorde en stor grej av att Patrik Arve brottades med en apa på scen under The Teddybears uppträdande men ingen jag känner som såg spelningen såg röken av någon dylik händelse. Så man undrar vem som har fel och om den som skrev om spelningen verkligen var där.

The Walkabouts setlist:

01. Intro

02. Comfort Of A Stranger

03. Rebecca Wild

04. The Light Will Stay On

05. All For This

06. Fairground Blues

07. The Stopping-Off Place

08. When Fortune Smiles

09. River People

10. Blue Head Flame

11. Grand Theft Auto

12. Like A Hurricane

1 kommentar:

  1. Ministry var segare än vad jag förväntat mig i vart fall och inte var Al Jourgensen särskilt livlig av sig heller på scenen... till råga på allt var det väldigt kallt kommer jag ihåg. Blur och Pulp var bra har jag för mig. Iggy pop var okej men verkade köra en hårdrocksversion av sin egen musik för att gå den yngre publiken till mötes? Bad religion var bra som vanligt men vid det här laget hade man sett dom några gånger.
    Rocket from the crypt var bra men hade hamnat på för stor scen eftersom dom ersatte ett betydligt större och kändare band som resulterade i en liten publikskara varav många av dom inte kände till dom sen innan.

    Fear factory, Frank Black och Terrorvision var också till belåtenhet men störst behållning hade jag nog av Sick of it all, Southern culture on the skids och Barkmarket det här årets festival.

    SvaraRadera