torsdag 26 mars 2009

1998-06-11/12/13 Hultsfredsfestivalen

Torsdag: Hela festivalens bästa spelning klarades av redan på torsdag kväll kl.19. 16 Horsepower drog på rejält och var betydligt rockigare och ösigare än på Studion året innan. Makalöst bra. NOFX var inte minnesvärda direkt, likaså tyska synthbandet And One och Dead Moon. De senare hade en gimmick som måste vara en av de tråkigare. De hade ett levande ljus på scen. Sug på den! Norska Gluecifer var rätt så bra på Stora Dans. Misfits kan dock vara bland det sämsta som jag någonsin har sett. Tyvärr var Luna också en ganska stor besvikelse. Träigt och sömnigt.

Fredag: Nytt personligt rekord! På fredagen var Misery Loves Co från Uppsala det enda band jag såg.

Lördag: Av förklarliga skäl så var lördagen ganska seg. Kollade lite på Paradise Lost som var halv-ok. Likadant med Euroboys från Norge. Black Sabbath var betydligt bättre än väntat och det var riktigt roligt att höra gamla hits från tiden då jag föddes. Grand Tone Music funkade inte vid den tiden på dygnet, inte utan en rejäl fåtölj och en termos kaffe iallafall. Avslutningsvis så tittade på Brick på Stora Dans, och de var bra som så många gånger förr.

1 kommentar:

  1. Black sabbath var ju kul att se både för deras betydelse för hårdrock och för att man aldrig sett dom innan. Det var dock inte mer än okej och det var bara i enstaka låtar som både band och publik tände till som i War pigs och Iron man då givetvis.

    Rancid såg vi mestadels från det närliggande öl-tältet men dom var tillräckligt svängiga för att man skulle lämna det området och gå närmare den scenen efter halva konserten.

    Nofx var ju på bra humör och hade bra publikkontakt under sitt mellansnack fast musiken var inget man kom ihåg eller ville komma ihåg.

    Misfits slaktade sina egna låtar och dom är ju som bekant rätt simpla från början... vissa återföreningar är endast av ondo.

    Mighty mighty bosstones var småcharmig ska-influerad partyrock.

    16 horsepower var väldigt bra och en av dom bättre konserter jag sett... svartrockscountry... gothcowboys!

    Dead moon tände visst ett stearinljus i början av konserten och la av när det slutade brinna berättade någon för mig som tyckte det var coolt. Själv så tyckte jag dom var kul i fem låtar på något ungefär.

    Jag har för mig att Spitfire var bra men har svårt att minnas dom. Jag tror dom spelade både ska och punklåtar ockh kom från Ryssland?

    Sen såg jag visst Kent, Ceasars palace, Coal chamber och Turbonegro men dom var nog som dom vanligt eftersom jag inte har några bestående minnen av dom konserterna.

    SvaraRadera