måndag 4 maj 2009


2002-07-04 Accelerator på Münchenbryggeriet, Stockholm

Precis som 2001 så inleddes spelandet på stora inomhusscenen av ett instrumentalband. Denna gånga var det kanadensiska Do Make Say Think med medlemmar bl.a. från Broken Social Scene. Deras tassande tangerar ibland gränsen till Jazz. Skön inledning. I mina anteckningar står det att jag såg Bad Cash Quartet och The Plan. Det betyder att jag antagligen att jag befann mig i baren vid den scen där de spelade men jag kan inte ha varit så värst uppmärksam på vad de gjorde. Yeah Yeah Yeahs var rejält hypade det här året och tyvärr så kändes deras musik väldigt innehållslös. Mycket attityd och poserande för lite ull. Med åren har de blivit betydligt bättre så nu skulle jag gärna vilja se dem igen. Det var mycket attityd och poserande när ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead spelade men det var uppbackat av låtar av hög klass. Det var lätt festivalens höjdpunkt.  Breach spelade i källaren där ljudet ofta var ganska kasst. Det var gapigt och skrammligt med inte det minsta tungt. Samma problem hade The Icarus Line på samma scen. Doves bjöd på en tunn soppa av popmelodier som inte skulle fastna ens med karlssons klister. Cat Power spelade akustiska och finstämda låtar i moll på utomhusscenen inför en minimal publik. Synd att hon inte spelade lite tidigare för det lät väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar