måndag 5 januari 2009

1988-12-02 The Shamen / Blue Crow Men på Klubben, Hultsfred

The Shamen hade börjat transformationen från gitarrpopband till technopopband. En förvandling som alltför många engelska band företog sig och alltför få med gott resultat. 1988 befann de sig i brytpunkten där det electroniska i deras musik mest var en detalj i deras sound och det fanns fortfarande hyggliga låtar i deras repertoar. Några år senare var förvandlingen fullbordad och bandet utom räddning.
För att ge den rätta psykedeliska stämningen så ingick filmprojektioner och anvancerat ljus i scenshowen. Utrustningen tog upp nästan halva lokalen men resultatet var gott.
Blue Crow Men passade bra som förband eftersom deras musik också var en hybrid mellan gitarrbaserad rock och synthrock.

2 kommentarer:

  1. Till min förvåning upptäckte jag att jag gillade bägge banden eftersom jag lyssnade mest på stökigare rock. The shamens musik kombinerad med deras ljusshow var t.o.m dansvänlig.

    SvaraRadera
  2. det var en intressant spelning, jag tror vi gjorde fyra extranummer, det sista på uppmaning från shamen. Det var meningen att vi skulle spelat med dem 4 kvällar till men vi åkte på influensa och hade röster som kråkor..... Med vänlig hälsning, Per Madsen BCM

    SvaraRadera