fredag 2 januari 2009


1987-04-30 Front 242 på Folkets Hus, Hultsfred

På självaste Valborgsmässoaftonen gästades Hultsfred av det tuffaste bandet av dem alla (bortsett från Skinny Puppy). Spelade man Electronic Body Music så var det stencoolt med kamouflagenät och skottsäkra västar och svetsmasker, eller vad det nu var de hade på sig. Så här i efterhand så vet jag inte om det var så tufft. Många i publiken hade koppel och bruna skjortor och dansade som stelopererade indianer. 80-talet var allt en härlig tid.
Front 242 spelade alla sina hits. Take One, U-men, No Shuffle, Lovely Day, you name it. Jag kunde inte vara annat än helnöjd. Min kompis Jonas var DJ Jos och skojade till det med att spela The Final Countdown och publiken buade som på beställning.

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg att jag såg lite av Front 242 och troligtvis gick man ut efteråt för att få en "klämtare" av någon kompis utanför och skoja till det med att säga "stoppa plågsamma synthförsök!" eller något liknande.

    SvaraRadera
  2. Jag minns (tror jag) att jag hängde utanför Folkets Hus med några punkpolare och föraktfullt blängde på alla brunskjortade "synthnazister". Tidigare på dagen (kvällen?) satt bandet och åt pizza vid bordet bredvid mig (eller var det just Skinny Puppy? Har de spelat i Hultsfred?).
    Ja, det känns längesedan. Tur man blir äldre.

    SvaraRadera